NORDIC PROCUREMENT ENFORCEMENT
  LEGAL RESEARCH PROJECT
   

   
 
 
 
    
 
 
Previous
Up
Next
   
   
c3-28.1
c3-28.2
u1-15.stm
c3-29
c3-30.1.s1
c3-30.1.a
c3-30.1.b
c3-30.1.c
c3-30.1.d
npl2-12.3.p2+4-5
c3-30.2-4
npl2bk2-2.3
c3-31.s1
c3-31.1.a
c3-31.1.b
c3-31.1.c
c3-31.2.a
c3-31.2.b
c3-31.2.c
c3-31.2.d
c3-31.3
c3-31.4.a
c3-31.4.b
u3-40.3.i
u3-40.3.j
g1-6.1.h
w1-9.2
c3-32.1
c3-32.2.1
c3-32.2.2.s1
c3-32.2.2.s2
c3-32.2.3
c3-32.2.4
c3-32.2.5
c3-32.3
c3-32.4.1
c3-32.4.2
c3-33.1
c3-33.2
c3-33.3
c3-33.4
c3-33.5
c3-33.6
c3-33.7
c3-34.1-2
c3-34.3

32004L0018: c3-32.1

May authorise

EU Law Community DK Law EU Cases DK Cases

EU Law

32004L0018 - Classic (3rd generation) Article 32.1
Article 32
    Framework agreements
    1. Member States may provide that contracting authorities may conclude framework agreements.
32004L0017 - Utilities (3rd generation) Article 14.1
Article 14
    Framework agreements
1. Contracting entities may regard a framework agreement as a contract within the meaning of Article 1(2) and award it in accordance with this Directive.
31993L0038 - Utilities (2nd generation) Article 5.1
Article 5
    1. Contracting entities may regard a framework agreement as a contract within a meaning of Article 1 (4) and award it in accordance with this Directive.
31990L0531 - Utilities (1st generation) Article 5.1
Article 5
1. Contracting entities may regard a framework agreement as a contract within the meaning of Article 1 (3) and award it in accordance with this Directive.

EU Cases

Case PteRefText
    

DK Cases

Case PteRefText
N-060427
Unicomputer
1-2+K2G2-na [C3-11]
G2-na [C3-32.1]
U2-1.5
Ad påstand 1, a og b
    1. Offentlige ordregivere havde også efter de udbudsdirektiver, der var gældende indtil den 1. januar 2005, mulighed for at indgå rammeaftaler, jf. herved direktiv 93/38 om samordning af fremgangsmåderne ved tilbudsgivning inden for vand- og energiforsyning samt transport og telekommunikation, som ændret ved direktiv 98/4 (Forsyningsvirksomhedsdirektivet) artikel 1, nr. 5. Ved sådanne rammeaftaler, der skulle indgås i overensstemmelse med udbudsdirektivernes procedureregler, indgik den offentlige ordregiver med en eller flere virksomheder en kontrakt, som fastlagde betingelserne for de aftaler, der herefter kunne indgås løbende i den kommende periode. Det må imidlertid antages, at sådanne rammeaftaler for ikke at være i strid med EUudbudsreglerne skulle opfylde visse indholdsmæssige krav.
    2. På baggrund af indholdet at de rammeaftaler, som denne sag vedrører, og de oplysninger, der forelagt Klagenævnet om samhandelen på grundlag [af] disse rammeaftaler vedrørende stationære datamater, bærbare datamater, servere og flerbrugsdatamater samt skærme med de 10 leverandører, er der ikke grundlag for at fastslå, at rammeaftalerne indgået i 1999 ikke opfyldte de krav med hensyn til indhold, som før gennemførelsen af de nugældende direktiver kunne udledes af EU-udbudsreglerne, og som tilsigtede at hindre misbrug af sådanne kontrakter. Indklagede har således i rammeaftalerne kunnet medtage bestemmelser om, at leverandørerne løbende kunne justere priserne, blot de aftalte rabatter m.v. forblev uændret, ligesom indklagede i rammeaftalerne har kunnet medtage bestemmelser om, at varesortimentet løbende kunne justeres, blot der ikke indgik helt nye varer eller varegrupper. Klagenævnet tager derfor ikke denne påstand til følge.
    .....
    K2. Klagen tages ikke til følge vedrørende påstand 1.
N-030929
Unicomputer
1-3G2-na [C3-11]
G2-na [C3-32.1]
1. Denne påstand går ud på, at indkøb gennem en SKI-rammeaftale ikke fritager ordregiveren for at foretage EU-udbud.
    2. Klagenævnet henviser til, at SKI-ordningen er godkendt af Kommissionen og til, at SKI ikke er inddraget i sagen og således ikke har haft lejlighed til at udtale sig om spørgsmålet. Klagenævnet har ikke fundet anledning til ex officio at inddrage SKI i sagen.
    3. Klagenævnet har herefter ikke i det fremkomne grundlag for at tage denne påstand til følge.