NORDIC PROCUREMENT ENFORCEMENT
  LEGAL RESEARCH PROJECT
   

   
 
 
 
    
 
 
Previous
Up
Next
   
   
c3-1.1
c3-1.2.a
c3-1.2.b.s1
c3-1.2.b.s2
c3-1.2.c.1
c3-1.2.c.2
c3-1.2.d.1
c3-1.2.d.2
c3-1.2.d.3
c3-1.3
c3-1.4
c3-1.5
c3-1.6
c3-1.7
c3-1.8.1
c3-1.8.2
c3-1.8.3
c3-1.9.1
c3-1.9.2
c3-1.9.3
u3-2.1.b
u3-2.2
npl3c1-1.2.2
npl3c1-1.2.3
c3-1.10
c3-1.11.a
c3-1.11.b
c3-1.11.c
c3-1.11.d
c3-1.11.e
c3-1.12
c3-1.13
c3-1.14
c3-1.15
u3-2.3

32004L0018: c3-1.2.d.1

Public service contracts

EU Law Community DK Law EU Cases DK Cases

EU Law

32004L0018 - Classic (3rd generation) Article 1.2.d.1
(d) "Public service contracts" are public contracts other than public works or supply contracts having as their object the provision of services referred to in Annex II.
32004L0017 - Utilities (3rd generation) Article 1.2.d.1
(d) "Service contracts" are contracts other than works or supply contracts having as their object the provision of services referred to in Annex XVII.
31992L0050 - Services (2nd generation) Article 1.a.s1.p2&i
to the exclusion of:
    (i) public supply contracts within the meaning of Article 1 (a) of Directive 77/62/EEC or public works contracts within the meaning of Article 1 (a) of Directive 71/305/EEC;
31993L0038 - Utilities (2nd generation) Article 1.4.1.c.s1.p1
in the case of service contracts, any object other than those referred to in (a) and (b)

EU Cases

Case PteRefText
    

DK Cases

Case PteRefText
N-990920
JyllandsPosten
1S2-1.a
S2-8
S2-I.A
1. Det følger af Tjenesteydelsesdirektivets artikel 1, a), at optagelse mod betaling af annoncer fra en offentlig myndighed er en tjenesteydelse i direktivets forstand. Afgørende for, om der er udbudspligt efter direktivet vedrørende optagelse af sådanne annoncer, er herefter, om optagelsen er omfattet af opregningen i direktivets bilag I A, jf. direktivets artikel 8. Den eneste kategori i bilag I A, der kan komme på tale, er kategori 13 om »Reklamevirksomhed «. Om denne kategori kan finde anvendelse, må afhænge af forståelsen af CPC–glossarets punkt 871, til hvilket der henvises i bilaget ud for kategori 13.
N-981021
Farum Industrirenovation
2-4S2-1.a.p2&i
S2-1.c.s1-impl
S2-6-impl
S2-na [C3-17]
2. Uanset »R98« efter dets tilblivelseshistorie utvivlsomt fik tillagt rettigheder af koncessionslignende karakter, og at disse kun kunne bringes til ophør ved udløb, opsigelse, eller ved ekspropriation, finder Klagenævnet, at det retlige grundlag for selskabets virke i hvert fald fra den 1. januar 1994 er så afgørende ændret, at de ydelser, selskabet præsterer er omfattet af Tjenesteydelsesdirektivet. Allerede som følge heraf burde indklagede have udbudt ydelserne afhentning og bortskaffelse af dagrenovation fra husholdninger og husholdningslignende affald fra erhvervsvirksomheder i EU–udbud.
    3. For så vidt angår transport af erhvervsaffald og modtagelse af samme dog bortset fra I/S Amagerforbrændingen og I/S Vestforbrændingen, finder Klagenævnet, at disse ydelser er omfattet af Tjenesteydelsesdirektivet. Herved bemærkes, at Klagenævnet ikke finder, at der foreligger oplysninger, der kan føre til andet resultat.
    4. Klagenævnet finder herefter, at indklagede ved at undlade udbud på de foran anførte områder har overtrådt Tjenesteydelsesdirektivet.
    [Sagsfremstilingen: Erhvervsaffaldsregulativet giver i flere tilfælde ikke fri konkurrence ..... Brændbart affald må kun modtages af I/S Amagerforbrændingen og I/S Vestforbrændingen.
    .....
    Såfremt Klagenævnet ikke lægger til grund, at anvendelsen af I/S Vestforbrænding og I/S Amagerforbrænding ved bortskaffelsen af andet brændbart affald fra Københavns Kommune er lovlig, allerede fordi dette sker i henhold til en koncession og ikke ud fra en tjenesteydelseskontrakt, må overladelsen af denne affaldsbortskaffelse til de to interessentskaber anses for lovlig i medfør af eneretsreglen i Tjenesteydelsesdirektivets artikel 6.
    .....
   
Sagsfremstillingen: Af forhandlingsprotokollen for Borgerrepræsentationen af 2. december 1993 fremgår det bl.a.:
    »788/93. Fra magistraten var modtaget følgende skrivelse af 22. november 1993 om ændring af vedtægter for Renholdningsselskabet af 1898 (R98), herunder en udskillelse af R98´s ikke–koncessionerede aktiviteter i et særskilt holdingaktieselskab R98 Renoflex A/S, hvor kommunen tilbydes en aktiepost på 49 pct. af aktiekapitalen ..... Det fremgår af referatet, at de i arbejdsgruppen tilvejebragte oplysninger og antagne konklusioner blev forelagt Borgerrepræsentationen, der herefter tiltrådte Magistratens indstilling.]