NORDIC PROCUREMENT ENFORCEMENT
  LEGAL RESEARCH PROJECT
   

   
 
 
 
    
 
 
Previous
Up
Next
   
   
c3-1.1
c3-1.2.a
c3-1.2.b.s1
c3-1.2.b.s2
c3-1.2.c.1
c3-1.2.c.2
c3-1.2.d.1
c3-1.2.d.2
c3-1.2.d.3
c3-1.3
c3-1.4
c3-1.5
c3-1.6
c3-1.7
c3-1.8.1
c3-1.8.2
c3-1.8.3
c3-1.9.1
c3-1.9.2
c3-1.9.3
u3-2.1.b
u3-2.2
npl3c1-1.2.2
npl3c1-1.2.3
c3-1.10
c3-1.11.a
c3-1.11.b
c3-1.11.c
c3-1.11.d
c3-1.11.e
c3-1.12
c3-1.13
c3-1.14
c3-1.15
u3-2.3

32004L0018: c3-1.2.c.2

Siting and installation

EU Law Community DK Law EU Cases DK Cases

EU Law

32004L0018 - Classic (3rd generation) Article 1.2.c.2
A public contract having as its object the supply of products and which also covers, as an incidental matter, siting and installation operations shall be considered to be a "public supply contract".
32004L0017 - Utilities (3rd generation) Article 1.2.c.2
A contract having as its object the supply of products, which also covers, as an incidental matter, siting and installation operations shall be considered to be a "supply contract";
31993L0036 - Goods (2nd generation) Article 1.a.s2
The delivery of such products may in addition include siting and installation operations;
31977L0062 - Goods (1st generation) Article 1.a.s2
Such delivery may in addition include siting and installation operations;
31988L0295 - Second amendment of Goods (1st generation) Article 2.1.s2=G1-1.a.s2
The delivery of such products may in addition include siting and installation operations.
31990L0531 - Utilities (1st generation) Article 1.3.1.a.1.s2
These contracts may in addition cover siting and installation operations.

EU Cases

Case PteRefText
    

DK Cases

Case PteRefText
N-991109
More Group Danmark
3+5-6G2-1.a.s2-impl
S2-2-impl
3. Efter de foreliggende oplysninger må monteringen og installationen af de fabriksfremstillede byudstyr betragtes som et nødvendigt supplement til anskaffelsen af byudstyret. Efter de foreliggende oplysninger er omkostningerne ved montering og installation diminutive i forhold til den samlede værdi af de monterede byudstyr på ca. 28 mio. kr. Under disse omstændigheder finder Klagenævnet, at udbud ikke burde være sket i henhold til direktiv 93/37 om samordning af fremgangsmåderne med hensyn til indgåelse af offentlige bygge- og anlægskontrakter (Bygge- og anlægsdirektivet).
    .....
    5. I det omfang der herefter bliver spørgsmål om at anvende udbudsdirektiverne, finder Klagenævnet, at Tjenesteydelsesdirektivet må finde anvendelse. Klagenævnet har herved lagt vægt på, at et offentligt udbud, der omfatter både varer og tjenesteydelser omfattes af Tjenesteydelsesdirektivet, såfremt værdien af de tjenesteydelser, aftalen omfatter, overstiger værdien af de varer, aftalen omfatter. I den forbindelse har
    6. Klagenævnet særligt lagt vægt på, at værdien af de bygningsmæssige del af projektets byudstyr andrager ca. 28 mio. kr., mens den driftsmæssige værdi af de øvrige ydelser, herunder rengøring m.v. omregnet til driftsperioden andrager ca. 46 mio. kr.