NORDIC PROCUREMENT ENFORCEMENT
  LEGAL RESEARCH PROJECT
   

   
 
 
 
    
 
 
Previous
Up
Next
   
   
c3-1.1
c3-1.2.a
c3-1.2.b.s1
c3-1.2.b.s2
c3-1.2.c.1
c3-1.2.c.2
c3-1.2.d.1
c3-1.2.d.2
c3-1.2.d.3
c3-1.3
c3-1.4
c3-1.5
c3-1.6
c3-1.7
c3-1.8.1
c3-1.8.2
c3-1.8.3
c3-1.9.1
c3-1.9.2
c3-1.9.3
u3-2.1.b
u3-2.2
npl3c1-1.2.2
npl3c1-1.2.3
c3-1.10
c3-1.11.a
c3-1.11.b
c3-1.11.c
c3-1.11.d
c3-1.11.e
c3-1.12
c3-1.13
c3-1.14
c3-1.15
u3-2.3

32004L0018: c3-1.2.c.1

Public supply contracts

EU Law Community DK Law EU Cases DK Cases

EU Law

32004L0018 - Classic (3rd generation) Article 1.2.c.1
(c) "Public supply contracts" are public contracts other than those referred to in (b) having as their object the purchase, lease, rental or hire purchase, with or without option to buy, of products.
32004L0017 - Utilities (3rd generation) Article 1.2.c.1
(c) "Supply contracts" are contracts other than those referred to in (b) having as their object the purchase, lease, rental or hire-purchase, with or without the option to buy, of products.
31993L0036 - Goods (2nd generation) Article 1.a.s1.p2
..... involving the purchase, lease rental or hire purchase, with or without option to buy, of products .....
31993L0038 - Utilities (2nd generation) Article 1.4.1.s1.p2 & 1.4.1.a
having as their object:
    (a) in the case of supply contracts, the purchase, lease, rental or hire-purchase, with or without options to buy, of products;
31977L0062 - Goods (1st generation) Article 1.a.s1.p2
..... for delivery of the products.
31988L0295 - Second amendment of Goods (1st generation) Article 2.1.s1.p2=G1-1.a.s1.p2
..... involving the purchase, lease, rental or hire purchase, with or without option to buy, of products .....
31990L0531 - Utilities (1st generation) Article 1.3.1.a.1.s1 + 1.3.1.a.2
(a) in the case of supply contracts, the purchase, lease, rental or hire-purchase, with or without options to buy, of products or of software services.
.....
Software services shall be covered by this definition where they are procured by a contracting entity exercising and activity defined in Article 2 (2) (d) and are for use in the operation of a public telecommunications network or are intended to be used in a public telecommunications service as such;

EU Cases

Case PteRefText
    

DK Cases

Case PteRefText
N-031216
Bilhuset Randers
1G2-1.a1. Indkøbsdirektivet omfatter både køb og leasing, jf. direktivets artikel 1, a.
N-970912
Abtech
3-6+K1U2-1.4.1.s1.p2 + 1.4.1.a-impl
U2-1.4.1.b
U2-14.11-impl
3. Klagenævnet finder ikke anledning til at tage stilling til, om etableringen af et busstoppested med tilhørende opstilling af en læskærm kan anses for en bygge- og anlægsvirksomhed, da spørgsmålet er uden betydning for sagens afgørelse, jfr. straks nedenfor.
    4. Hvis etableringen ikke kan anses for en bygge- og anlægsvirksomhed, er det klart, at Sydbus' indkøb af læskærmene skal anses for indkøb, hvilket heller ikke er bestridt.
    5. Hvis etableringen kan anses som en bygge- og anlægsvirksomhed, gælder følgende: Læskærmene må i så fald anses for byggematerialer (præfabrikerede bygningsdele), og indkøb af sådanne er indkøb i henseende til EU's udbudsregler, hvorfor Sydbus' køb af læskærmene skal anses for indkøb. Dette er også tilfældet, selvom læskærmene skal betragtes som en bygherreleverance fra Sydbus, idet indkøb af byggematerialer til en bygherreleverance, foretaget af en offentlig udbyder af et bygge- og anlægsprojekt, må skulle anses for indkøb. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 1, 4), b), sidste punktum, som Sydbus har påberåbt sig, må antages alene at sigte til beregningen af tærskelværdien for bygge- og anlægskontrakter. Iøvrigt er Sydbus efter det oplyste ikke bygherre, hvorfor læskærmene ikke kan anses for en bygherreleverance.
    6. Der er således ikke fremkommet noget, der kan føre til, at Sydbus' påtænkte indkøb af læskærme ikke skulle anses for indkøb. Abtechs påstand tages derfor til følge, dog med formulering som nedenfor.
    K1. Det af Sydbus påtænkte indkøb af læskærme til busstoppesteder er indkøb i henhold til EU's udbudsdirektiver og skal udbydes i overensstemmelse med reglerne om udbud af indkøbsaftaler.
    [Sagsfremstilling: De enkelte stoppesteder ejes af Sydbus med 80% og af vedkommende kommune med 20%.
    Den påtænkte ordning går ud på følgende: Op til ca. 800 læskærme ved bustoppesteder skal udskiftes med de nye læskærme over 10-20 år. Hver af de nye læskærme leveres fra Designlab i takt med, at den skal opstilles. I forholdet mellem den pågældende kommune og Sydbus betaler Sydbus 80% af læskærmens pris og kommunen 20%. Sydbus betaler hele prisen til Designlab eller indestår for den. Kommunen fjerner den gamle læskærm, etablerer fundament for den nye, opstiller den og etablerer lys i den m.v.