NORDIC PROCUREMENT ENFORCEMENT
  LEGAL RESEARCH PROJECT
   

   
 
 
 
    
 
 
Previous
Up
Next
   
   
c3-45.1
c3-45.2.1
c3-45.2.2
c3-45.3
c3-45.4
c3-46.1
c3-46.2
c3-47.1.a-b
c3-47.1.c
c3-47.2-3
c3-47.4-5
c3-48.1-2.a-e
c3-48.2.f
c3-48.2.g-j
c3-48.3-4
c3-48.5
c3-48.6
c3-49
c3-50
c3-51
u3-52.1
c3-52
u3-53.1
u3-53.2
u3-53.3
u3-53.4
u3-53.5
u3-53.6
u3-53.7
u3-53.8
u3-53.9
u2-21.5

32004L0018: c3-48.5

Skills, efficiency, experience, reliability

EU Law Community DK Law EU Cases DK Cases

EU Law

32004L0018 - Classic (3rd generation) Article 48.5
5. In procedures for awarding public contracts having as their object supplies requiring siting or installation work, the provision of services and/or the execution of works, the ability of economic operators to provide the service or to execute the installation or the work may be evaluated in particular with regard to their skills, efficiency, experience and reliability.
31992L0050 - Services (2nd generation) Article 32.1
Article 32
    1. The ability of service providers to perform services may be evaluated in particular with regard to their skills, efficiency, experience and reliability.

EU Cases

Case PteRefText
    

DK Cases

Case PteRefText
N-991217
Renoflex
20.2-23S2-32.1
S2-36.1-impl
S2-36.2
20.2 Klagenævnet har herefter på denne baggrund foretaget en vurdering af, om indklagede i udbudsbetingelserne har beskrevet underkriteriet »Kvalitet- og serviceniveau« på en sådan måde, at underkriteriet er egnet til at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud, jf. EFdomstolens dom i sag 31/87 Gebroders Beentjes mod den Nederlandske Stat, præmis 19.
    21. Ved udarbejdelsen af udbudsbekendtgørelsen påhviler det ordregiveren at fastsætte de kriterier, der i forbindelse med prækvalifikationen vil blive anvendt ved vurderingen af tjenesteyderens evne til at udføre tjenesteydelsen, jf. Tjenesteydelsesdirektivets artikel 32. Det påhviler endvidere ordregiveren i udbudsbekendtgørelsen eller i udbudsbetingelserne at fastsætte det tildelingskriterium, der vil blive anvendt ved identificeringen af det økonomisk mest fordelagtig tilbud, jf. Tjenesteydelsesdirektivets artikel 36, stk. 2.
    22. Af de underkriterier, som kommunen har fastsat til underkriteriet »Kvalitetog serviceniveau«, er kun underkriteriet »Kvalitet og service i forhold til udførelsen af arbejdet, ……« egnet til at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Underkriteriet »Kvalitet i håndteringen af det kildesorterede materiale« vedrører et klart formuleret kontraktvilkår. De øvrige underkriterier vedrører tjenesteyderens evne til at udføre arbejdet og er således krav, der skulle være sikret opfyldt allerede i forbindelse med prækvalifikationen, jf. Tjenesteydelsesdirektivets artikel 32, stk. 2, litra f. Kommunen har da også i sin skrivelse af 17. september 1999 til Klagenævnet anført følgende: »Til brug for den endelige fastlæggelse af rækkefølgen mellem buddene foretog Kommunen herefter en vurdering í forhold til udbudsmaterialets kriterium »kvalitets og serviceniveau«. Grundlaget for denne vurdering var ……at Kommunen allerede under prækvalifikationsrunden havde foretaget en nøje vurdering af, at de bydende var istand til at gennemføre de opgaver, hvortil de blev prækvalificeret på et tilstrækkeligt højt kvalitetsniveau «.
    23. Klagenævnet kan således konstatere, at indklagede har handlet i strid med Tjenesteydelsesdirektivet artikel 36, stk. 2, ved at fastsætte underkriterier til underkriteriet »Kvalitet- og serviceniveau«, som vedrører prækvalifikationen, eller som ikke er egnede til at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud.