NORDIC PROCUREMENT ENFORCEMENT
  LEGAL RESEARCH PROJECT
   

   
 
 
 
    
 
 
Previous
Up
Next
   
   
rc1-1.1
knl-doc
knl-post
knl-exof
rc1-1.2
rc1-1.3.s1
rc1-1.3.s2
rc1-2.1.a
rc1-2.1.b
ru1-2.1.1.c.p1
ru1-2.1.1.c.p2
ru1-2.1.2.s1
rc1-2.1.c
rc1-2.2
rc1-2.3
rc1-2.4
ru1-2.5
rc1-2.5
rc1-2.6.1
rc1-2.6.2
ru1-2.7
rc1-2.7
rc1-2.8.1.p1
rc1-2.8.1.p2
rc1-2.8.2.p1
rc1-2.8.2.p2

31989L0665: rc1-2.7

Effectively enforced

EU Law Community DK Law EU Cases DK Cases

EU Law

31989L0665 - Remedies Classic (1st generation) Article 2.7
7. The Member States shall ensure that decisions taken by bodies responsible for review procedures can be effectively enforced.
31992L0013 - Remedies Utilities (1st generation)Article 2.8
8. The Member States shall ensure that decisions taken by bodies responsible for review procedures can be effectively enforced.

EU Cases

Case PteRefText
    

DK Cases

Case PteRefText
N-050503
Taxa Stig
3-7+K2KNL2-1-impl
RC1-2.1.b
RC1-2.6.1
RC1-2.6.2-impl
RC1-2.7
3. Indklagede handlede som konstateret ved kendelserne af 8. april 2003 og 28. april 2003 i strid med EU-udbudsretten ved at indgå kontrakten med Falcks Redningskorps A/S uden forinden at gennemføre EU-udbud. Det, som Klagenævnet herefter skal tage stilling til, er, om der i tiden efter, at Klagenævnet ved kendelserne af 8. april 2003 og 28. april 2003 havde konstateret denne overtrædelse, efter EU-udbudsreglerne påhvilede indklagede en pligt til at opsige kontrakten med Falcks Redningskorps A/S og derefter gennemføre EU-udbud.
    4. Kontrollen med, at EU-udbudsreglerne i Tjenesteydelsesdirektivet bliver håndhævet i de enkelte medlemslande, er i et vist omfang reguleret af EUudbudsretten, jf. Direktiv 89/665/EØF (Kontroldirektivet). Det fremgår imidlertid af Kontroldirektivet, at reguleringen af, hvorledes der nationalt skal reageres på overtrædelse af EU-udbudsretten, skal ske ved nationale regler, jf. særligt artikel 2, stk. 1, og det følger alene af Kontroldirektivet, at sådanne regler skal kunne sikre en effektiv håndhævelse af disse fællesskabsregler, jf. særligt artikel 2, stk. 7. I artikel 2, stk. 6, er det endvidere udtrykkeligt fastsat, at virkningen af beføjelserne efter artikel 2, stk. 1, på den kontrakt, der er indgået på grundlag af beslutningen om at indgå kontrakt, fastlægges efter national ret.
    5. Det følger af det anførte, at der ikke efter det pågældende Kontroldirektiv påhviler en dansk ordregivende myndighed nogen pligt til i en situation, som den foreliggende, at opsige den indgåede kontrakt og derefter gennemføre et nyt udbud. Da der heller ikke efter EU-retten i øvrigt påhviler danske ordregivere en sådan pligt, tager Klagenævnet ikke påstand 2 til følge.
    6. Klagenævnet bemærker herefter følgende vedrørende lov om Klagenævnet for Udbud:
    7. Det nævnte Kontroldirektiv er i Danmark implementeret bl.a. ved lov om Klagenævnet for Udbud. Denne lov indeholder ikke nationale danske regler, som pålægger en offentlig ordregiver, som i forbindelse med indgåelsen af en kontrakt har handlet i strid med EU-udbudsreglerne, at opsige den indgåede kontrakt med henblik på at gennemføre et udbud eller et nyt udbud.
    .....
    K2. Påstand 2 tages ikke til følge.
    [Påstand 2 Klagenævnet skal konstatere, at indklagede har handlet i strid med EUudbudsretten ved efter, at Klagenævnets ved kendelserne af 8. april 2003 og 28. april 2003 havde konstateret, at indklagede havde handlet i strid med Tjenesteydelsesdirektivet ved den 20. december 2001 at indgå kontrakt med Falck Redningskorps A/S om siddende patienttransport, ambulancekørsel og liggende patienttransport i Vestsjællands Amt for perioden 2002 – 2007, ikke at have opsagt kontrakten med Falcks Redningskorps A/S og derefter at have gennemført EU-udbud.]